13 aug 2015

Hvordan bruges social media hos en blogger? Case #2

I denne uge har e-madsen.dk fået et gæsteindlæg på bloggen fra Kim, som til dagligt arbejder med markedsføring og i sin fritid driver en ret stor blog. Kim fortæller os lidt om hvordan han bruger de sociale medier, for at markedsføre sin blog.

Markedsføring af blogs på sociale medier
Vigtigst af alt når du starter en blog, er at få læsere ind på siden. Det er det store faktum der afgør om du forfatter en personlig dagbog eller en medie. Før sociale mediers tid var det svært at skaffe læsere til en blog. Man bestak måske vennerne med en øl for at kigge forbi siden, og moster Olga fik selvfølgelig også lige linket på et stykke papir under familiefødselsdagen. Hvis man var erfaren i SEO, ville trafikken langsomt vokse i løbet af det første års tid, men aldrig på det niveau og med den hastighed vi ser i dag.

I 2015 spiller sociale medier en vital rolle når der skal opbygges en læserskare, og måden du gør det på, afgør din succes. Der er dog nogle grundelementer som du skal tage under overvejelse.

Mediet
Facebook er den altoverskyggende magtfaktor for sociale medier. Twitter og Instagram kommer du bestemt heller ikke udenom. Som stort set resten af Danmark, er jeg personligt ikke aktiv på Google+, men min blog har dog alligevel en Google+ side som opdateres når jeg poster nye indlæg på bloggen. Det er hovedsagligt for søgemaskinens skyld, og selvfølgelig har Google et godt øje til domæner som kan findes på deres eget sociale netværk.

En anden ting som du skal overveje nøje, er bloggens indhold. Det spiller nemlig en vigtig rolle i hvilke sociale medier der giver det bedste resultat.

Har du en madblog med mange billeder, er en Instagram konto rigtig vigtig. Skriver du lange forretningsindspirede indlæg kan du med fordel dele dem på Linkedin.

Tilbagevendende brugere på bloggen
Den største tilfredsstillelse du kan opnå på en blog, er tilbagevendende brugere. De fandt din blog spændende og de vil gerne læse mere. Derfor er det enormt vigtigt at du sørger for det er nemt og tydeligt at like/følge din blog ved hjælp af knapper og links inde på bloggen.

Det er min erfaring at meget få mennesker bookmarker sider længere. Sørg i stedet for at opbygge læserskaren på det sociale medier, så de modtager en notifikation så snart du poster et nyt indlæg.

Opbygning af brugerskare på sociale medier.
Du markedsfører under ingen omstændigheder din blog før der er indhold. Vi taler mindst 5 flotte indlæg med kvalitetstekster. Det samme gælder f.eks din Facebook side. Fyld den med informationer og del links til alle de blogindlæg du har skrevet. Sørg derefter for at ”backtracke” datoerne på dine posts med nogle dages mellemrum, så brugerne ikke opdager siden er ny og alt er oprettet på én gang.

Inviter dine venner til at like siden og gerne nogle af dine indlæg. Når de liker siden, kan deres venner se det i deres feed, og langsomt vokser din gruppe hvis indholdet er godt.

Begynd derefter at opdatere siden hver gang du poster et nyt indlæg på din blog. Lav en kort beskrivelse og link direkte til indlægget. Hvis dine følgere kan lide blogindlægget, liker de selvfølgelig, og dermed bliver din post synlig for endnu flere mennesker.

Trends
Fang en bølge og rid den mod mål, men gør det med hjertet på rette sted, ellers bliver det opdaget. Skød en krybskytte en løve? Har du en mening om hvalsagen på Færøerne? Så skriv et indlæg med din ærlige mening og KUN hvis du oprigtigt interesserer dig for emnet.

Sørg for din mening er markant og læg gerne op til debat. Skyd den ud på alle sociale medier med det samme, og forsøg gerne at være den første blogger eller endda nyhedsmedie som poster nyheden. Hvis emnet får læserne op i det røde felt og/eller de er enige med dig, deler de meget sandsynligt dit indlæg, og her vil du virkelig mærke en stigning i besøgstal og likes.

Deltag så vidt muligt i debatten med en sober respekterende tone og bland dig gerne i diskutioner andre steder på nettet hvor du kan dele link til din blog (med måde, uden at spamme!).

Tidspunktet
Du fik opbygget en flot brugerskare på din sociale medie profil. Men hvornår på dagen skal du poste dine indlæg? Jeg blev certificeret i Inbound Marketing tidligere i år og lærte undervejs at der findes en række tidspunkter og ugedage som statistisk set performer bedst. For at være helt præcis er onsdag eftermiddag omkring kl. 14.30-15.30 det tidspunkt flest mennesker klikker på blogposts. Det skulle blandt andet skyldes at ugen kun er halvvejs ovre, folk har kaffepause på arbejdet og trænger til at slå hovedet fra et øjeblik.

Jeg vil dog fraråde at bruge eksterne statistikker for at opnå bedst mulig respons på dine blogindlæg når du udgiver dem via sociale medier. Der er nemlig 1000 andre ting som spiller ind.

Er dine læsere hovedsagligt fra USA? Så husk tidsforskellen. Har du skrevet et indlæg om tømmermænd, så overvej at poste det lørdag eller søndag formiddag. Tager du fat i en trend, så post for guds skyld indlægget asap. Overvej altid målgruppen, emnet og tiden. Test gerne forskellige tidspunkter og sammenlign senere.

Opdateringer
Så hvor ofte skal du opdatere dine sociale medier. Igen spiller målgruppen og emnerne en stor rolle, men hovedsagligt bør du opdatere når der er et nyt indlæg på bloggen. Du må endelig heller ikke være bange for at dele links til andre sider end din egen. Hvis TV2 skriver en nyhed som relaterer til en debat på din blog for en uge siden, så del endelig linket med en kommentar. Du skal finde en god balance hvor du kan levere kvalitet men også sørge for der altid er liv på dine medier.

Hashtags
Min personlige erfaring med hashtags på Facebook, er at det er spild af tid. Faktisk kan det virke direkte rodet og afvisende da mange Facebook brugere ikke er vant til tags og desuden ikke søger på disse.

De er til gengæld fuldstændig uundværlige på medier som Instagram og Twitter, men sørg nu for dine tags passer til emnet og overdriv ikke. Her er det virkelig vigtigt at tænke sig om inden man går i gang.

Når du har valgt dine hashtags og postet f.eks et billede på Instagram, så begynd at se på billeder indenfor de tags du har valgt. Du kan med stor fordel like billeder indenfor samme emner, fordi brugerne højst sandsynligt kigger på din profil og opdager dit indlæg.

Konklusion
Ingen bliver ekspert uden at prøve sig frem, og ovenstående punkter er kun en brøkdel af de tips jeg kan give, men husk ”Content is King!”. Kvalitet, feedback, ingen spam og respekt for dine læsere. Så skal din blog nok klare sig fint på de sociale medier.

Forfatteren
Kim beskæftiger sig til dagligt i den danske medie branche og har mange års erfaring i marketing
og trends på nettet.

Find Kims linkedin profil her: https://dk.linkedin.com/in/kimweltz

About Thomas Madsen

Jeg er Viborggenser og født i 1979. Jeg har siden 1997 arbejdet på Internettet med IT opgaver og hjemmesider i flere forskellige jobs, blandt andet indenfor digitale tryksager, digital print, e-handel, social media markedsføring, content management og it-support. Min uddannelse er MultiMedieDesigner færdiggjort i 2002.

Leave a Comment