21 okt 2015

Hvordan virker Instagram Annoncering?

I denne uge har e-madsen.dk fået et lille gæsteindlæg på bloggen. Hvordan virker Instagram Annoncering? Det er det Michael fra Ekspertvalg.dk herunder skriver lidt om…

Instagram Annoncering 2015

Før der ses nærmere på Instagram annoncering, gennemgås nogle vigtige elementer i forhold til, hvad Instagram er for et medie.

Det sociale netværk, Instagram, har i 2015 opnået en brugertilslutning på ca. 400 millioner aktive brugere om måneden globalt set. På Instagram, handler det primært om at dele billeder og socialisere omkring egne og andres billeder.

I forhold til alder og køn, opsættes disse herunder i punktform for at gøre det mere overskueligt:

  • Kønsfordelingen er meget ligelig, hvor ca. 50% er mænd og 50% er kvinder på Instagram. Begge køn, er derfor rigtig godt repræsenteret på mediet.
  • Aldersfordelingen på Instagram, hører til den relativt unge del, alt efter hvordan man definerer ung.
    – 90% af brugertilslutningen, er i 2015 under 35 år.
    – 41% af de 90%, er mellem 16-24 år.

Hvis brugerne fortsat bruger mediet i fremtiden, vil tallene naturligvis se anderledes ud, og målgruppen vil derfor blive bredere i forhold til alder på Instagram.

Reklamer på Instagram i Danmark 2015.

Reklamer har i en eller anden forstand eksisteret længe på Instagram. Dog ikke i denne form, hvor det nu for alvor bliver muligt for alle interesserede at annoncere effektivt på Instagram via det nye system til annoncering.

For at give annoncørerne bedre mulighed for at få deres budskaber, samt produkter ud til forbrugerne, åbner Instagram op for annoncering i Danmark. Dette annoncerede Instagram i starten af september 2015. De nye annoncer, kommer til at omfatte sponserede indlæg i form af klassiske billedindlæg og videoindlæg på op til 30 sekunder.

Ud over reklamespots på op til 30 sekunder, bliver integrationen mellem Facebook og Instagram også langt større. I hvert fald i starten, hvor det bliver Facebooks business-manager, som skal anvendes til at oprette og udgive annoncer. Dette gør det lettere at styre sine annoncer på både Instagram og Facebook.

Rent visuelt, er de nye Instagram-annoncer særdeles smarte, da de i særdeleshed ligner almindelige indlæg. Der er kun en enkelt difference, hvilket er et lille ikon, hvor der står ’sponseret’ i det annoncerede indlæg. I forhold til de mere traditionelle banner-annoncer, kan dette i langt højere grad være med til at anskaffe sig opmærksomhed omkring sit brand.

Herunder ses et eksempel på en Instagram-annonce:

Instagram Annoncering

Hvordan oprettes en annonce på Instagram?

Herunder, fremgår en trin for trin guide i forhold til at oprette en annonce på Instagram.

1. Log ind på Facebook – Business Manager. Her kan du styre dine sider, apps og annoncer

2. Vælg den Instagram-konto, som du ønsker at benytte til annoncering. Virksomhedsindstillinger -> Instagram-konti.

3. Anvend Facebook – Power Editor til opsætning af annoncer på Instagram. Klik på “Download til Power Editor” øverst på siden -> “Opret Kampagne” -> Vælg eksempelvis

4. Opret herefter dit annoncesæt. Specificér følgende heri: Budget, tidsplan, målgruppe, placering (Instagram) og prisfastsættelse.

5. Nu skal du opsætte annoncen. Her indsætter du den tekst, samt et billede som du vil have, at der skal fremgå i dit indlæg.

6. Inden du udgiver det, er det en god idé at tjekke om alt er som det skal være.

Leveret af Online Markedsføringsspecialist, Michael Rude Cortzen, fra Ekspertvalg.dk.

About Thomas Madsen

Jeg er Viborggenser og født i 1979. Jeg har siden 1997 arbejdet på Internettet med IT opgaver og hjemmesider i flere forskellige jobs, blandt andet indenfor digitale tryksager, digital print, e-handel, social media markedsføring, content management og it-support. Min uddannelse er MultiMedieDesigner færdiggjort i 2002.

Leave a Comment